U ontvangt direct een bevestingingemail en de u word binnen enkele dagen gebeld door de gekozen installateur.
U ontvangt direct een bevestingingemail en de u word binnen enkele dagen gebeld door de gekozen installateur.
Je ontvangt zometeen een bevestiging via e-mail (check ook je spam!). Jouw gekozen installateur neemt binnen enkele dagen contact met je op.
3 September 2025
Een van de redenen waarom steeds meer installateurs kiezen voor een warmtepomp van Weheat, is het installatie- en servicegemak. Jop Huijbers, lead frontend bij Weheat. “De ontwikkelingen gaan razendsnel, we blijven onze producten updaten met nieuwe features om het installatiegemak verder te vergroten.”
Weheat heeft als missie om de installatie van warmtepompen radicaal te vereenvoudigen. Normaliter zijn installateurs veel tijd kwijt aan het in bedrijfstellen van warmtepompen; als het echte installatiewerk erop zit moeten nog allerlei testen en analyses worden uitgevoerd om te checken of de warmtepomp naar behoren werkt.
“We werken er hard aan om dit zoveel mogelijk te automatiseren”, stelt Jop Huijbers, lead frontend bij Weheat. “We willen het de installateur nog makkelijker maken en zijn continue bezig met het doorvoeren van innovaties en nieuwe features.”
Een van de ontwikkelingen waar Jop met het IT-team aan werkt, is een toolkit. Hiermee kan de installateur zowel bij inbedrijfstelling als daarna tests laten draaien om te zien of alles optimaal functioneert. “Zodra de warmtepomp in bedrijf is gesteld, kan via de mobiele app voor installateurs (portal) een benchmark worden gedraaid. Daarmee krijgt de installateur snel inzicht. Werkt er iets nog niet zoals verwacht, dan hebben we verschillende stappenplannen om die punten aan te pakken.”
Jop illustreert het met een voorbeeld: “Stel, de test probeert het CV-circuit te verwarmen maar krijgt het water niet door het systeem gepompt. De installateur krijgt dan automatisch een stappenplan te zien waarmee hij snel een diagnose kan stellen, bijvoorbeeld dat een zone-regeling dicht zit of een leiding moet worden ontlucht. Vervolgens beoordeelt hij zelf of dit via de portal kan worden opgelost, of dat het om een fysiek probleem gaat waar hij ter plaatse naar moet kijken.”
Een soortgelijk programma is er voor tapwater. Jop: “Om de tapwatertest te draaien, voert de installateur basisinformatie over de installatie in, bijvoorbeeld het volume van het tapwatervat, en hoeveel temperatuursensors er in het vat zijn geplaatst." Het belangrijkste doel van beide tests is efficiëntie voor de installateur. Er wordt mee voorkomen dat hij later moet terugkomen omdat de installatie niet naar behoren functioneert.
“Nu weet de installateur het meteen als er iets moet worden aangepast. Bij oplevering heeft hij daarna de zekerheid dat er een goed functionerende installatie staat. Dat geeft veel rust, zowel voor de installateur als voor de bewoners.” Weheat heeft de twee testonderdelen van de tool inmiddels uitgerold. Op basis van data uit praktijktoepassingen worden ze verder doorontwikkeld.
Het team werkt ook aan andere doorontwikkelingen in de software. Zo is de inbedrijfsstelling van Weheat warmtepompen verder vereenvoudigd. “Daarbij gaat de installateur door een lijst met specificaties.”, legt Jop uit. “De installateur voert dan de details in: welke thermostaat er wordt gebruikt, of er een boilervat en/of buffervat in het systeem is opgenomen, een hybride of all-electric opstelling, enzovoort. Op basis daarvan volgt een stappenplan op maat."
Dit systeem wordt continue geüpdatet, zodat alle stappen zo eenvoudig en intuïtief mogelijk zijn en de inbedrijfsstelling steeds makkelijker en beter wordt. "Idealiter hoeft de installateur na die inbedrijfsstelling niet meer terug te komen op de locatie, tenzij er een fysiek defect is."
Mochten zich problemen met de installatie voordoen, dan ziet de installateur dat in de mobiele app terug, bijvoorbeeld een afwijkende watertemperatuur. Vervolgens kan hij tijdig - al dan niet op afstand - ingrijpen. Bij storingen stuurt de warmtepomp ook een melding naar de supportafdeling van Weheat, die vervolgens contact opneemt met de installateur van de betreffende installatie.
“We werken nu aan het versnellen van dit proces. Als er kritische meldingen binnenkomen, bijvoorbeeld dat de legionellatemperatuur niet wordt gehaald of de warmtepomp offline is, zal het systeem binnenkort zelfstandig een automatische push-notificatie naar de installateur sturen."
We willen het de installateur nog makkelijker maken en zijn continue bezig met het doorvoeren van innovaties en nieuwe features.
Weheat ziet de installateur echt als eindgebruiker, Jop benadrukt dit: "Bij alles dat wij vanuit IT ontwikkelen, is het doel tweeledig. Aan onze kant willen we dat foutmeldingen zo snel en automatisch mogelijk worden gedetecteerd en doorgestuurd. Daarnaast willen we natuurlijk de installateur zo goed mogelijk faciliteren, door tools te ontwikkelen waarmee hij een storing snel en het liefst op afstand kan oplossen.”
Deze aanpak van Weheat is mogelijk omdat de warmtepompen van Weheat allemaal zijn uitgerust met een 4G-module waarmee ze communiceren met de cloud. Daarmee is regeling van buitenaf mogelijk, wat een belangrijk verschil is met warmtepompen van meer traditionele fabrikanten. “Daarbij zitten zowel de module als de regeling in de warmtepomp zelf”, legt Jop uit. “Dat betekent dat je de warmtepomp uit kunt lezen, maar de mogelijkheden om hem op afstand te regelen heel beperkt zijn. Bij ons systeem kun je alle mogelijke opdrachten naar de warmtepomp sturen om hem op afstand bij te stellen of bijvoorbeeld van een update te voorzien. Dat maakt plaatsing en onderhoud veel gemakkelijker.”
Heeft het verhaal van Jop je geïnspireerd en wil je ook graag impact maken met je werk? Bekijk de vacatures bij Weheat en wie weet is het volgende interview met jou! Bekijk de vacatures op de werken bij Weheat pagina.